Marc Lecoutre

 
 
 
photo: Keran Petit


 Dernières publications

  • M. Lecoutre (avec P. Lièvre), "Looking far beyond the usual playground: Strong Tie or Weak Tie?", In M. Aubry (et al.), Project Management and Polar Expeditions:What Can We Learn?, New-York, Routledge/Taylor & Francis, 2014.
  • M. Lecoutre, Indigenous Cultural Management versus Conventional Management: Actual Innovation Opportunities or Risk of Seduction? The French Paradox, 3rd Interreg Conference, EM Normandy/University of Southampton, Deauville, 2013.
  • M. Lecoutre, "Pratiques réticulaires et efficience du pilotage d'une organisation éducative dans l’enseignement supérieur", in Ch. Schmitt & P.  Lièvre (ed.), Nouvelles perspectives en entrepreneuriat, préface de Pierre-André Julien, PUL, 2013, p. 83-98.
 

Marc Lecoutre, docteur en sociologie, est enseignant-chercheur en sociologie et management à FBS Campus Clermont et chercheur au CRCGM (EA 3849, Centre Clermontois de Recherche en Gestion et Management) ainsi qu'au LISE. Ses recherches portent d’une part sur les formes relationnelles de coopération dans les organisations, et plus largement le rôle des réseaux sociaux dans l'action collective et le pilotage des organisations ; et d’autre part sur l’observation croisée des formes contemporaines de management –réticulaires– dans le secteur traditionnel et celui des industries créatives. Marc Lecoutre a publié en 2008 avec Pascal Lièvre aux éditions Hermes & Lavoisier, Management et réseaux sociaux. Ressource pour l'action ou outil de gestion ?


English version

Marc Lecoutre, PhD in Sociology, is professor of sociology and management at FBS Clermont Campus and researcher at the CRCGM EA 3849 (Clermont-Ferrand Research Center for Management) and at the LISE-CNAM UMR 3320 (Interdisciplinary Laboratory for Economic Sociology, Paris). His research mainly deals with the role of social networks in the individual and collective action, and in the driving of organizations, with a particular insight on contemporary forms of management reticular one- in the traditional sector versus the creative industries. He published in 2008 with Pascal Lièvre Management et Réseaux Sociaux. Ressource pour l’action ou outil de gestion ?, edited by Hermes – Lavoisier, and in 2010 “Mobilizing the social networks beyond project team frontiers: the case of polar expeditions” dans Project Management Journal, vol. 41(3): 57-68.


 Plus d'informations